Recensie: Sjamaan van de zwarte dood

Zoals al in mijn samenvatting staat heeft J.M. Anna mij gevraagd of ik mee wilde doen aan een blogtour voor haar nieuwe boek. Dat had ik nog nooit gedaan en ik wilde het graag proberen. Helaas heb ik door persoonlijke omstandigheden (en daardoor een gigantische leesdip) de recensie datum niet gehaald. Gelukkig had deze auteur veel respect en geduld met mij. Er komen nu weer rustigere tijden aan en heb ik ook weer zin om te lezen en hierbij dan eindelijk mijn recensie!

De zeventienjarige Narä weet weinig van de wereld. Haar hele leven lang heeft ze veilig onder de vleugels van haar overbezorgde moeder geleefd, zo ver mogelijk bij haar stamgenoten vandaan. Als blijkt dat de toekomst van hun stam gevaar loopt, neemt Narä’s vader, het stamhoofd, een rigoureus besluit en benoemt haar tot zijn opvolgster. Een positie waar ze eigenlijk geen recht op heeft vanwege een geheim dat ze met zich meedraagt. Een verstandig huwelijk zou haar kunnen helpen, maar wil ze dat wel?

Hedhis, haar jeugdvriend die jaren geleden vertrok om sjamaan te worden, is sinds kort weer thuis en zou haar wellicht kunnen helpen de juiste beslissingen te maken. Ze zijn immers uit hetzelfde hout gesneden.
Maar Hedhis is veranderd. De duisternis zweemt om hem heen en de meeste mensen mijden hem wanneer hij niet van nut is. Narä stoot hij af. Maar hoe harder hij haar wegduwt, hoe sterker de aantrekkingskracht.

Is hij nog wel de jeugdvriend van vroeger, met wie ze een onverwoestbare band had, of trekt hij haar steeds dieper de duisternis in, weg van het pad dat haar moeder voor haar had uitgestippeld?

Een verhaal over opgroeien, loslaten en een allesverwoestende, verboden liefde.

Recensie

Ik ken de auteur J.M. Anna via haar Facebook groep. Zij schrijft vaak New Adult verhalen. Dit keer dus een fantasy romance verhaal. Ook voor mij was dat een nieuw genre. Door de omschrijving was ik wel al meteen nieuwsgierig geworden.

Meteen in het begin van het E-book bevind zich een lijst met woorden en uitleg wat die betekenen. Aan de ene kant erg handig maar aan de andere kant ook weer niet. Omdat het soms best lastig is om alles te onthouden en steeds terug te wisselen naar de eerste pagina. Gelukkig komen de woorden vaker voor waardoor je ze op een gegeven moment wel onthoudt.

Het verhaal wordt verteld vanuit Narä. Een jonge dame die totaal onwetend is over de wereld om haar heen. Dit komt door de moeder van Narä, die haar het liefste thuis hield vanwege haar geheime gave. Dan maakt haar vader de keuze om Narä als stamhoofd voor te dragen. Hedhis, jeugdvriend en sjamaan, is kort geleden terug naar het dorp gekomen. Narä zoekt hem op voor steun. Hedhis duwt haar in het begin steeds weg. Maar hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer hij haar toe laat en vertrouwt met zijn verhalen. Ook over de andere personages komt je steeds meer te weten. Je leeft echt met Narä mee in haar zoektocht, verdriet en geluk.

De schrijfstijl is zoals ik gewend ben van J.M. Anna erg fijn. De opbouw tussen Narä en Hedhis had van mij iets sneller gemogen. Ondanks dat vind ik het een goed boek met een behoorlijke cliffhanger! Er zal dus een deel twee komen en ik ben heel benieuwd! Ik geef dit boek 4 sterren.

4/5

Genre
: